Ik wil nu uitvliegen!

Als je wilt uitvliegen, maar ook als je nog aarzelt, neem contact met me op! Dan gaan we samen onderzoeken wat je echt wilt. Dit eerste gesprek krijg je cadeau! Ik zal vragen en doorvragen naar je dromen en naar wat je tegenhoudt. Ik zal luisteren naar wat je zegt en niet zegt. Wat ik hoor, zie en aanvoel zal ik voor je opschrijven in een voorstel en vervolgens is het aan jou wat je er mee doet. Daar ben je helemaal vrij in. Ik heb al veel mensen mogen helpen hun vleugels uit te slaan en het is elke keer een grote verrassing hoeveel energie en talent er dan vrij komt. Ik zie ernaar uit ook met jou deze reis te mogen maken!

Wil je uitvliegen? Neem dan nu contact op!

 

Interessant voor jou

Het Innerlijk Theater

Voor de rust en onderlinge verhoudingen in het team is het is belangrijk dat een leider zijn/haar medewerkers rechtvaardig en gelijk behandelt. Dat kan heel lastig zijn, de leider is ook een mens met emoties en gevoelens. Manfred Kets de Vries spreekt van het innerlijk theater: de kakofonie van verlangens, angsten, etc. die binnenin ons om voorrang vechten. Als leider doe je je best, maar je kunt jezelf behoorlijk in verwarring brengen. Het vraagt een hoge mate van zelfreflectie om hierin zuiver te opereren. Dilemma Een leidinggevende stond voor een dilemma. Het tijdelijk contract van één van de medewerkers liep ten einde en zij stond voor de keus om de medewerker een vast dienstverband aan te bieden of niet. De leidinggevende had gemengde gevoelens. Ze twijfelde of de medewerker in de transitie mee zou kunnen komen. Ook het laatste project van de medewerker was niet goed gelopen, maar was dat aan de medewerker te wijten? Bovendien, mensen mogen toch fouten maken?  Wat voor signaal zou hier vanuit gaan als het contract niet zou worden verlengd? Inzicht in het innerlijk theater In ons gesprek vroeg ik door op de rol van de leidinggevende in het project. Duidelijk werd dat de leidinggevende hier zelf ook een steek had laten vallen door er onvoldoende aandacht aan te geven. De vraag was vervolgens of zij van zichzelf kon accepteren dat ze die fout gemaakt had en dit niet de medewerker kon verwijten. Kon ze dat ook naar het team uitspreken? Op deze manier werden tijdens het gesprek het ongemak van het project en het functioneren van de medewerker uit elkaar gehaald. De leidinggevende heeft vervolgens in gesprek met het team verantwoordelijkheid genomen voor haar rol bij het project. Daarna kon de leidinggevende vanuit een objectieve onderbouwing beslissen over contractverlenging. Resultaat In dergelijke situaties is het heel lastig om het goed te doen. Je hebt niet alleen te maken met je eigen innerlijk theater, maar ook met dat van de medewerkers. Afscheid nemen doet altijd pijn en wordt de betrokken leidinggevende vaak niet in dank af genomen. Daarom is het heel belangrijk dat je als leidinggevende overtuigd bent van de juistheid van je besluit. Duidelijkheid, hoe pijnlijk ook, zal uiteindelijk het vertrouwen vergroten.
Meer lezen

Oude patronen loslaten

De werkwijze die zich bewezen heeft Om als team je doelen te realiseren pas je de werkwijze toe die zich in de loop der jaren bewezen heeft. Maar soms zijn er problemen die om een andere aanpak vragen. Toch kan het gebeuren dat door de dynamiek in de groep de oude werkwijze gehandhaafd blijft en zelfs als een soort camouflage van de echte problemen gaat dienen. Problemen stapelen zich op en het wordt steeds lastiger om de waarheid onder ogen te zien. Het onbespreekbare bespreekbaar maken Ik was gevraagd om aan te schuiven bij een projectteam dat niet goed liep. Tijdens de meeting werd de actielijst besproken. Op de actielijst stonden 20 actiepunten waarvan bij 15 de actiedatum was overschreden zonder dat er actie was ondernomen. De gebruikelijke werkwijze was om hier de hele meeting over te praten en de druk op te voeren om de acties alsnog te realiseren. Ik vroeg me af waarom betrokken teamleden hun acties niet nakwamen en vroeg erop door. Toen bleek dat ze te druk waren met de echte problemen en de acties op de actielijst veel minder prioriteit hadden. Doordat de echte problemen het team boven het hoofd groeiden durfde niemand dat meer bespreekbaar te maken. Daarom hebben we de actielijst aan de kant gelegd en iedereen gevraagd de echte problemen te benoemen. Resultaat was dat er overzicht kwam over de echte knelpunten en dat daar acties op konden worden ondernomen. Duidelijk, maar zonder oordeel Wat een team in een dergelijke situatie nodig heeft is enerzijds een duidelijke, scherpe spiegel, maar anderzijds is het ook belangrijk om het team niet te veroordelen! Deze psychologische mechanismen overkomen ons allemaal. Door dit te benoemen en vertrouwen en waardering te geven kreeg het team de ruimte om zichzelf opnieuw (uit) te vinden. Resultaat In dit voorbeeld kon het team zich weer richten op de echte problemen, waardoor het project uiteindelijk goed is afgerond. Soortgelijke situaties komen vaak voor. De angst om te falen kan onze blik behoorlijk versmallen. Het is voor teams vaak een verademing als er dan iemand is die de problemen oordeelsvrij weet te benoemen. Dat geeft veel energie en als hier goed richting aan wordt gegeven kan het team enorm groeien.
Meer lezen

Muziek inspireert technici

Crescendo begeleidt een team bij TenneT. Er worden mooie stappen gezet in visie en samenwerking en de volgende stap kan worden gezet: persoonlijk ondernemerschap. Hoe zorg je dat de toekomst nooit vanzelfsprekend wordt als je maandelijks keurig je salaris krijgt? Hoe zorg je ervoor dat je flexibel blijft als de omgeving al jaren stabiel is? Het enige dat voor beroepsmuzikanten vanzelfsprekend is, is de liefde voor muziek. Geld verdienen is zelfs voor grote muzikanten altijd een uitdaging. Dat vraagt van muzikanten veel ondernemerschap en flexibiliteit. Deze twee werelden kwamen samen op het prachtige Akoesticum in Ede. In een teamsessie heeft het team kennis gemaakt met de ondernemende muzikant Luuk Nengerman uit Zutphen. Met muziek en inspirerende verhalen heeft het team gewerkt aan samenwerking en ondernemerschap. Een daverend succes! Het team krijgt een dag om nooit te vergeten en Luuk een mooi business model! Mooi toch!? Zo brengt Crescendo werelden samen.
Meer lezen